فخرالدین خالد مروی یکی از شعرای پارسی زبان است و این دو بیت او راست که درباره منافقان سنجر گفته: آنها که به خدمتت نفاق آوردند سرجمله عمر خویش طاق آوردند دور از سر تو سام به سرسام بمرد وین’ سر سوری به فراق آوردند. (از تاریخ گزیده ص 460). در حبیب السیر چ خیام جزء 4 ج 2 ص 509 این نام به صورت فخرالدین خالد هروی آمده است
فخرالدین خالد مروی یکی از شعرای پارسی زبان است و این دو بیت او راست که درباره منافقان سنجر گفته: آنها که به خدمتت نفاق آوردند سرجمله عمر خویش طاق آوردند دور از سر تو سام به سرسام بمرد وین’ سر سوری به فراق آوردند. (از تاریخ گزیده ص 460). در حبیب السیر چ خیام جزء 4 ج 2 ص 509 این نام به صورت فخرالدین خالد هروی آمده است
خالد بن عتاب بن ورقاء ریاحی. وی از شجعان عرب و اشراف کوفه است. در لشکر حجاج با شبیب خارجی جنگ کرد و مصاد برادرشبیب را کشت. لشکریان شبیب به پیروان خالد در مدائن آویختند و بر اثر آن لشکر خالد منهزم شد و فراراً رو به بازگشت گذاشت. چون به کنار دجله رسید در حالی که لواء لشکر بدستش بود خود را به آب زد و غرقه گردید. شبیب گفت: خدایش هلاک کناد که اشد مردمان بود. تاریخ ولادتش 77 هجری قمری است. (از اعلام زرکلی ج 1 ص 285)
خالد بن عتاب بن ورقاء ریاحی. وی از شجعان عرب و اشراف کوفه است. در لشکر حجاج با شبیب خارجی جنگ کرد و مصاد برادرشبیب را کشت. لشکریان شبیب به پیروان خالد در مدائن آویختند و بر اثر آن لشکر خالد منهزم شد و فراراً رو به بازگشت گذاشت. چون به کنار دجله رسید در حالی که لواء لشکر بدستش بود خود را به آب زد و غرقه گردید. شبیب گفت: خدایش هلاک کناد که اشد مردمان بود. تاریخ ولادتش 77 هجری قمری است. (از اعلام زرکلی ج 1 ص 285)
تابعی است و از ابن عباس روایت کند و اسماعیل بن ابی خالد از وی روایت آرد. در طبقه بندی تاریخی مسلمانان صدر اسلام، تابعی میان صحابی و تابع تابعین قرار می گیرد. تابعین کسانی هستند که با صحابه معاشرت کرده اند و آموزه های دینی را مستقیماً از آنان گرفته اند. آثار باقی مانده از تابعین در منابع اسلامی، شواهدی مهم از پیوستگی و تداوم سنت نبوی در میان نسل های نخستین اسلام محسوب می شود.
تابعی است و از ابن عباس روایت کند و اسماعیل بن ابی خالد از وی روایت آرد. در طبقه بندی تاریخی مسلمانان صدر اسلام، تابعی میان صحابی و تابع تابعین قرار می گیرد. تابعین کسانی هستند که با صحابه معاشرت کرده اند و آموزه های دینی را مستقیماً از آنان گرفته اند. آثار باقی مانده از تابعین در منابع اسلامی، شواهدی مهم از پیوستگی و تداوم سنت نبوی در میان نسل های نخستین اسلام محسوب می شود.